Guide för kompression av sparkcyklar
Kompressioner för trick sparkcyklar spelar en viktig roll i din installation. Ditt system för kompression säkerställer en korrekt anslutning mellan styret, headsetet och framgaffeln. Oavsett om du är nybörjare eller erfaren förare av en sparkcykel och letar efter ett nytt kompressionskit, är den här guiden en chans att lära dig de viktigaste begreppen relaterade till kompression för trick sparkcyklar.
Vi går igenom för- och nackdelar med de vanligaste systemen för kompression och utforskar deras kompatibilitet med andra delar av din trick sparkcykel. I slutet kommer du att veta vilken typ av kompression som är rätt för dig och hur du får ut det mesta av din trick sparkcykel.
SCS kompression
1: Stång (utan slits) 2: Bult för kompression 3: Top cap 4: SCS Clamp 5: C-ring 6: Framgaffel 7: Däck (styrrör och headset)
SCS är en förkortning för Standard Compression System. SCS-kompressionen är uppskattad för sin styrka och enkelhet och är det bästa kompressionssystemet för tung shredding. Med SCS får du ett något tyngre kompressionssystem, men samtidigt är SCS förmodligen det mest robusta kompressionssystemet, och det är kompatibelt med både standard- och oversized-styren, vilket också är ett proffs.
Hur man installerar SCS Compression
Clampen fästs på framgaffeln med hjälp av en intern kompressionsbult med en top cap som trycker ner på en kant inuti clampen. Bulten för kompression gängas in i en starnut eller inbyggd gänga i framgaffeln (de flesta nya SCS-gafflar har inbyggda gängor). Clampen håller stången på plats och dras åt med hjälp av fyra bultar.
Titta på videon nedan för att se hur du installerar SCS kompression:
SCS-kompatibla styrstänger
För en SCS-installation behöver du ett styre utan en slits längst ner. Annars kommer stången att gå sönder eftersom clampen bara klämmer på slitsen. Du kan antingen kapa din stång för att ta bort slitsen, eller hitta en kompatibel SCS-stångadapter för att eliminera slitsen.
SCS-kompatibla clamps
För SCS behöver du en SCS clamp eftersom systemet för kompression är inbyggt i clampen. Se till att du får en clamp med en innerdiameter som är lika stor som ytterdiametern på dina styren - antingen standard 32 mm eller oversized 35 mm.
Observera: Om kanten inuti SCS clamp inte är ovanför framgaffelns ovansida kommer du inte att kunna få en korrekt anslutning mellan clamp och framgaffel. För att lösa detta problem kan du använda en headset spacer för att höja positionen på clampen.
SCS-kompatibla framgafflar
Alla HIC- och SCS-gafflar är kompatibla med SCS-kompression (det är ingen skillnad mellan HIC- och SCS-gafflar).
HIC-kompression
1. Stång 2. Bult för kompression 3. Top Cap 4. IHC-skiva 5. C-ring 6. Framgaffel 7. Däck (styrrör och headset)
HIC står för Hidden Internal Compression (dold intern kompression). HIC är inte det lättaste systemet för kompression på sparkcyklar, men det är lättare än SCS och relativt enkelt att montera. En nackdel med HIC är att det kräver en styrstång med en slits i botten. Denna slits utgör en svag punkt som inte finns i den tyngre SCS-kompressionen.
Hur man installerar HIC-kompression
En HIC-shim placeras på framgaffeln och en bult med top cap för kompression används för att trycka ner shimsen på kickbike deckets styrrör, vilket effektivt säkrar gaffeln på plats. En clamp används för att dra åt stången runt framgaffelns rör.
Titta på videon nedan för att se hur alla delar av ett HIC-system för kompression monteras:
HIC-kompatibla styrstänger
HIC-kompatibla styrstänger har en innerdiameter på 32 mm och en ytterdiameter på 35 mm. De är tillverkade av robusta material som stål eller titan. Aluminiumstänger har en överdimensionerad ytterdiameter, men en smalare innerdiameter eftersom det krävs extra tjocka rör för att göra dem hållbara för shredding. Därför kan du inte köra aluminiumstänger på en HIC-installation. HIC-stänger har en slits längst ner.
HIC-kompatibla clamps
Din HIC clamp bör täcka hela längden av slitsen i din stång. När du skaffar en clamp till din HIC-installation bör den ha en innerdiameter på 35 mm (överdimensionerad).
HIC-kompatibla framgafflar
HIC/SCS framgafflar är kompatibla med HIC-systemet för kompression.
Obs: För att lösa detta problem ska du sätta i en HIC-spacer innan du placerar shimsen på framgaffeln. Denna spacer är viktig för att uppnå tillräcklig kompression och säkerställa effektiv åtdragning av din installation.
IHC-kompression
1. Stång 2. Bult för kompression 3. Top Cap 4. IHC-skiva 5. C-ring 6. Framgaffel 7. Däck (styrrör och headset)
IHC, eller Internal Hidden Compression, har många likheter med HIC. En stor fördel med IHC-kompression är möjligheten att skapa en lätt setup med tillförlitlig kompression.
Den viktigaste skillnaden mellan IHC och HIC är att IHC-gafflar har en smalare axel eller framgaffelrör. Det smalare skaftet gör att en IHC framgaffel kan användas med styrstänger med en innerdiameter på 28 mm. Därför kan den användas på aluminiumstänger med en standard innerdiameter på 28 mm och en överdimensionerad ytterdiameter på 35 mm.
Hur man installerar IHC-kompression
En IHC-ring för kompression är installerad i headsetets kullager för att passa det smalare framgaffelröret. Denna ring eliminerar effektivt all rörelse eller glapp mellan framgaffeln och kullagret för headsetet.
Montera sedan en IHC-shim på framgaffelns rör, följt av att placera en top cap ovanpå shimsen. Gänga in kompressionsbulten i gängorna inuti framgaffeln, och när den är ordentligt åtdragen trycker den ner top cap för att skapa kompression.
Titta på videon nedan för att se hur du monterar IHC kompression:
IHC-kompatibla styren
IHC passar alla styrstänger som har en innerdiameter på 28 mm (standard) och en slits i botten.
IHC är kompatibel med alla stänger som har en standard innerdiameter på 28 mm och en slits i botten.
Om du tänker använda en oversized stål- eller titanstång med en IHC framgaffel för kompression, behöver du en adapter för att passa den större innerdiametern.
IHC-kompatibla clamps
Se till att innerdiametern på den clamp du använder matchar ytterdiametern på din stång.
IHC-kompatibla framgafflar
IHC framgafflar är nödvändiga för IHC-kompression. De har tunna axlar för att minska vikten och till skillnad från HIC kan en IHC framgaffel användas med styrstänger med en vanlig innerdiameter på 28 mm.
Notera: IHC-shimsen bör sträcka sig längre än den del av framgaffelns rör som sticker ut från styrröret. Annars kommer du inte att kunna uppnå korrekt kompression. Om detta inträffar, använd en headset spacer för att säkerställa korrekt åtdragning.
ICS-kompression
ICS, en förkortning för Inverted/Internal Compression System, är känt för sin låga vikt och låga kostnad. Jämfört med andra system för kompression är ICS det system som kräver minst delar för att passa ihop.
Nackdelarna med ICS är främst relaterade till installation och underhåll, som kan vara något utmanande. Även om dess lätta design kan tilltala parkåkare med utmärkt kontroll över sina landningar, är det värt att notera att ICS inte är i närheten av lika hållbart som SCS.
Hur man installerar ICS kompression
Vid ICS-kompression går en bult genom framgaffeln underifrån. Den del av bulten för kompression som sticker ut från framgaffeln är gängad i en starnut inuti styret. ICS är det system för kompression som kräver minst delar jämfört med andra system.
Installationsprocessen och underhållet kan vara ganska besvärligt. För att kunna justera bulten för kompression måste du ta bort framhjulet. Om du till exempel behöver ta bort din styrstång är det nödvändigt att ta bort framhjulet och sedan lossa helt på bulten för kompression.
Titta på videon nedan för att se hur du installerar ICS kompression:
Styrstänger med ICS kompression
ICS kompression är beroende av en starnut för att kunna sitta fast ordentligt inuti stången. På de flesta stål- och titanstänger är ytan riktigt slät och hård, vilket gör att en starnut lätt glider ner och effektivt lossar kompressionen. Aluminium är mjukare, och starnuts greppar säkrare inuti aluminiumstänger.
För ICS kompression rekommenderar vi därför antingen en aluminiumstång eller en stång med en permanent inbyggd starnut.
ICS-stavar har vanligtvis en innerdiameter på 28 mm och en slits i botten, på samma sätt som IHC- och HIC-stavar. Ytterdiametern kan variera mellan 32 mm och 35 mm, så se till att din clamps innerdiameter matchar din stångens ytterdiameter.
ICS-10 kompression
ICS-10 kompression är mycket lik standard ICS. Den enda skillnaden är storleken på gängan på bulten för kompression.
ICS-10 bultar för kompression har M10-gänga, medan vanlig ICS har M6-gänga.
De tjockare bultarna är något mer hållbara än de tunnare M6-bultarna.
I videon nedan kan du se hur ICS10-kompression monteras:
Förklaringsvideo om system för kompression
Kolla in den här förklaringsvideon, full av expertinsikter om kompression för sparkcyklar. I den får du lära dig mer om SCS, HIC, IHC och ICS-10 kompression.