Köp av framgaffel till sparkcykel
Gör dig redo för vår omfattande guide för att köpa framgafflar till trick sparkcyklar. Vi går igenom de viktigaste sakerna att tänka på innan du bestämmer dig för en ny framgaffel till en freestyle sparkcykel. Dessa inkluderar kompatibilitet, hjulstorlekar, hjulförskjutning och mycket mer.
En perfekt trimmad trick sparkcykel behöver den bästa framgaffeln. Skotergafflar är ansvariga för att hålla framhjulet på din sparkcykel, och specifikationerna för din framgaffel avgör storleken på hjulen du kan montera - både när det gäller hjulbredd och diameter. Håll ögonen öppna för några användbara råd om framgafflar för stunt sparkcyklar!
Översikt
Grunderna för framgafflar till sparkcyklar
Framgaffeln passerar genom headsetet och styrröret på ditt däck. Framhjulet är monterat på framgaffeln och på toppen av framgaffeln är kompressionssystemet, clampar och styrstänger monterade. Framgaffeln har en betydande inverkan på din totala setup eftersom den bestämmer storleken på de hjul du kan montera på din sparkcykel.
Idag är de flesta framgafflar till sparkcyklar tillverkade av ett enda stycke aluminium, som förstärkts genom olika värmebehandlingar. En gång i tiden var det vanligt med gängade framgafflar för sparkcyklar tillverkade av stål, men de är nu föråldrade. Dessa äldre framgafflar föll i onåd eftersom de var både mindre hållbara och tyngre.
Gafflar för sparkcyklar som fungerar med SCS, HIC och IHC har en inbyggd starnut inuti framgaffelns rör. Bultarna för kompressionen gängas in i denna starnut när kompressionssystemet installeras.
ICS-uppsättningar är annorlunda eftersom starnut i ICS placeras inuti stången och bulten för kompression monteras genom undersidan av framgaffeln innan hjulet installeras. Om du är osäker på vilket system för kompression du använder är det en bra idé att få en överblick genom att läsa vår omfattande guide:
Vikt, hjulstorlek, hjuloffset och kompression är de viktigaste faktorerna att ta hänsyn till när du köper en ny framgaffel till en sparkcykel. I den här guiden kommer du att lära dig mer om dessa ämnen i detalj.
Vi har alltid högkvalitativa framgafflar för sparkcyklar från de bästa märkena i branschen, och vi har med största sannolikhet en som passar dina behov. Om du är redo att göra ett val vill vi gärna bjuda in dig till vårt urval av högkvalitativa framgafflar för trick sparkcyklar:
- Framgafflar för trick sparkcyklar
Framgafflar och hjulstorlekar för sparkcyklar
När du köper en ny framgaffel till din sparkcykel ska du alltid se till att den är kompatibel med hjulen. Matcha hjulstorleken när det gäller diameter och bredd. Se särskilt till att hjuldiametern inte överstiger den största hjuldiameter som anges för framgaffeln. Se också till att hjulnavets bredd matchar eller är mindre än framgaffelns angivna hjulstorlek.
Hjulets diameter
De flesta framgafflar för sparkcyklar är kompatibla med hjuldiametrar på 110 mm, den vanligaste hjuldiametern. Många framgafflar kan dock användas för sparkcykelhjul som är så stora som 125 mm. Se bara till att dina hjul inte överskrider framgaffelns kapacitet, så är du klar.
Om du till exempel använder hjul med en diameter på 115 mm är det viktigt att kontrollera att din framgaffel rymmer hjul i den storleken eller större.
Hjulkärnans bredd
Framgafflar för sparkcyklar är utformade för att passa hjul med specifika bredder, vanligtvis mellan 24 och 30 mm. Däremellan hittar vi sparkcykelhjul med en bredd på 26 och 28 mm.
Ganska ofta levereras gafflar för sparkcyklar med spacer så att en framgaffel som kan hålla 30 mm breda hjul också kan rymma 24, 26 och 28 mm hjul när du använder rätt spacer.
Du kan montera hjul som är smalare än den maximala hjulnavsbredden på en gaffel för sparkcyklar, men om hjulet är bredare (t.ex. ett 30 mm brett hjul för en 24 mm bred gaffel) passar det inte.
Hjulbultarnas diameter och längd på framgaffeln
De vanligaste hjulbultarna för sparkcyklar har en diameter på 8 mm, men vissa framgafflar är också kompatibla med hjulbultar för sparkcyklar som har en diameter på 12 mm. Den vanligaste storleken på kullager för sparkcyklar är 608 kullager, där den kompatibla hjulbulten är 8 mm i diameter. Framgafflar som är kompatibla med 12-standarden levereras ofta med 8 mm-adaptrar så att du kan använda vanliga 8 mm hjulbultar också.
Den lämpliga längden på hjulbultarna beror på bredden på framgaffeln på din sparkcykel. Du behöver en hjulbult som är minst lika lång som bredden på din framgaffel, mätt från utsidan.
Vad är en 12 standard framgaffel för sparkcyklar?
12STD gafflar för sparkcyklar är utformade för att passa hjulbultar med en diameter på 12 mm. Med en så stor diameter på hjulbultarna måste du leta efter kullager i storlek 6001.
En 12-standard uppsättning av sparkcykel hjul har vanligtvis större och bredare hjul. I allmänhet kan du förvänta dig att 12STD trick sparkcyklar erbjuder förbättrad hastighet, stabilitet och hållbarhet, men dessa fördelar kommer med extra vikt och mindre smidighet.
Många 12-standardgafflar levereras med spacers som gör det möjligt att montera 8 mm hjulbultar och vanliga 608 kullager på framgaffeln.
Om du konverterar till 12STD måste du vara medveten om att du, förutom 12STD framgaffeln, behöver hjul som passar 6001 kullager och ett däck som också rymmer de större hjulen och hjulbultarna. Du hittar vad du behöver i vårt urval:
Hjuloffset på sparkcykel hjul Gafflar
Hjulförskjutning mäts i millimeter och avser avståndet från mitten av framgaffelns vridaxel till hjulbultarna. Hjulets offset, även känd som rake, anger hur mycket hjulet är placerat framför framgaffeln.
Hjulets offset påverkar i hög grad din sparkcykels stabilitet och smidighet eftersom den ökar hjulbasen (avståndet mellan fram- och bakhjulen).
En hjulförskjutning på 10 mm är den vanligaste. Det förbättrar stabiliteten och kontrollen i din totala setup, vilket gör det enklare och mer förutsägbart att styra sparkcykeln.
Framgafflar med nolloffset är mycket smidiga och responsiva. Med noll offset är framhjulet närmare föraren, vilket gör sparkcykeln smidigare och mer responsiv. Nose manuals är lättare att utföra med framgafflar med nolloffset eftersom fötterna är närmare marken, vilket gör det lättare att balansera. Fotstopp är också lättare att utföra eftersom en större del av hjulet lämpar sig för att fastna.
Framgafflar och system för kompression för sparkcyklar
Framgafflar för SCS- och HIC-kompression är desamma. De har en starnut inuti framgaffelns rör i vilken en bult för kompression skruvas in. Den stora skillnaden ligger i de komponenter för kompression som omger framgafflarna: SCS använder en SCS clamp, medan HIC använder en HIC shim.
IHC-kompressionsgafflar har ett smalare framgaffelrör, vilket gör dem idealiska för cyklister som prioriterar att minimera den totala vikten på sin setup. I de flesta fall är IHC-gafflar de lättaste framgafflarna för sparkcyklar.
- SCS framgafflar för sparkcyklar: Standard- och oversizade styrstänger utan slitsar och SCS clamps i standard- eller oversizestorlek
- HIC framgafflar för sparkcyklar: Överdimensionerade stänger med slitsar och överdimensionerade icke-SCS clamps
- Framgafflar för IHC sparkcyklar: Stänger i standardstorlek och clamps i standardstorlek utan SCS
På ICS- och ICS-10-kompatibla gafflar monteras bulten för kompression från undersidan av framgaffeln och gängas in i en stjärnmutter som sitter på insidan av stängerna. Även om ICS-uppsättningar inte är särskilt vanliga i custom-byggda sparkcyklar är de kända för att vara extremt lätta jämfört med andra system för kompression.
Om du har några tvivel om kompatibiliteten mellan olika framgafflar kan dessa guider vara till hjälp: